PRAWA AUTORSKIE W INTERNECIE

PREZENTACJA PORTALU SCHOLARIS - sprawdź link

PRAWO AUTORSKIE infografika, tu

Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - czytaj

Sytuacje z życia wzięte.


  1. Nauczyciel kupił adaptację książki historycznej w księgarni internetowej. Zrecenzował nagranie na swoim blogu i udostępnił pliki z nagraniami wszystkim chętnym. Wolno, czy nie wolno. Złamał prawo, czy nie?
  2. Nauczyciel sięgnął po dzieło z domeny publicznej. Zrecenzował na swoim blogu i udostępnił utwór wszystkim chętnym, a nawet powielony rozsyłał nieznanym sobie nauczycielom, którzy zwrócili się do niego z taką prośbą. Wolno, czy nie wolno. Złamał prawo, czy nie?
  3.  W ramach zajęć nauczyciel wykorzystał objęte prawami wyłącznymi fotografie oraz kroniki filmowe, dostępne w Internecie oraz na płytach CD dołączanych do tygodników. Wolno, czy nie wolno. Złamał prawo, czy nie?
  4. Nauczyciel ściągnął z Internetu program komputerowy. Używał go podczas lekcji. Wolno, czy nie wolno. Złamał prawo, czy nie?
  5. Nauczyciel napisał powieść. Swój rękopis wydał  w wydawnictwie, które wykupiło od niego prawa do tekstu i może nimi swobodnie rozporządzać. Czy wydawnictwo może nie podawać, kto jest autorem powieści po 70 latach od momentu publikacji lub od śmierci nauczyciela?
  6. Jakich argumentów użyć by przekonać ucznia, że nie może zgodnie z prawem zlecić napisania pracy naukowej innej osobie i podpisać jej własnym nazwiskiem. Uczniowi nie wystarczy argument odwołujący się do sumienia i moralności – czyli, że postąpi nieuczciwie.