PRAWO AUTORSKIE infografika, tu
Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych - czytaj
Sytuacje z życia wzięte.
- Nauczyciel kupił adaptację książki historycznej w księgarni internetowej. Zrecenzował nagranie na swoim blogu i udostępnił pliki z nagraniami wszystkim chętnym. Wolno, czy nie wolno. Złamał prawo, czy nie?
- Nauczyciel sięgnął po dzieło z domeny publicznej. Zrecenzował na swoim blogu i udostępnił utwór wszystkim chętnym, a nawet powielony rozsyłał nieznanym sobie nauczycielom, którzy zwrócili się do niego z taką prośbą. Wolno, czy nie wolno. Złamał prawo, czy nie?
- W ramach zajęć nauczyciel wykorzystał objęte prawami wyłącznymi fotografie oraz kroniki filmowe, dostępne w Internecie oraz na płytach CD dołączanych do tygodników. Wolno, czy nie wolno. Złamał prawo, czy nie?
- Nauczyciel ściągnął z Internetu program komputerowy. Używał go podczas lekcji. Wolno, czy nie wolno. Złamał prawo, czy nie?
- Nauczyciel napisał powieść. Swój rękopis wydał w wydawnictwie, które wykupiło od niego prawa do tekstu i może nimi swobodnie rozporządzać. Czy wydawnictwo może nie podawać, kto jest autorem powieści po 70 latach od momentu publikacji lub od śmierci nauczyciela?
- Jakich
argumentów użyć by przekonać ucznia, że nie może zgodnie z prawem zlecić
napisania pracy naukowej innej osobie i podpisać jej własnym nazwiskiem.
Uczniowi nie wystarczy argument odwołujący się do sumienia i moralności –
czyli, że postąpi nieuczciwie.